Cvičím a bolí mě koleno, co s tím?

Bolí mě koleno…

Bolesti kolene jsou poměrně častá komplikace sportující populace. Může se jednat o úrazové stavy typu vykloubení, natažení a podobně. Nebo o neúrazové, které bývají často následkem přetížení  nebo špatných pohybových stereotypů.

Co se v článku dozvíme?

  1. co může způsobovat bolesti kolene
  2. jaké mohou být projevy obtíží
  3. co s tím?

Existuje asi tisíc důvodů a příčin na základě kterých by mohlo koleno bolet. Zaměříme se na neúrazové stavy. Projevy mohou být různé. Nejčastěji se jedná o bolest. Cítit ji můžeme například jako píchání v oblasti čéšky nebo pocit řezání po čéškou. Omezení rozsahu pohybu je už známkou velkého přetížení a otoku. 

Každá z těchto informací má jinou vypovídající hodnotu a dokáže nás navést k možnému zdroji problémů. Pro příklad se můžeme podívat na obrázek níže. 

zdroj: galswhorun.com

Co může způsobovat bolesti?

Přetížení, je opakující se jednostranné zatížení. Ještě hůře v neoptimálním postavení a se špatnou technikou. Například při power cleanu vidíme často váhu na špičkách, pánev pod osou, lokty u těla. Další příklad je při dřepu, kdy je neoptimální rozložení váhy na chodidle a tím způsobená valgozita kotníku, vtočení kolen a kyčlí do vnitřní rotace. Opět začátek konce. Velký podíl na vzniku bolestí má i nedostatečná mobilita, respektive protažitelnost svalů dolních končetin. Vlivem častého sezení ztrácíme tuto vlastnost a je potřeba ji neustále rozvíjet a zdokonalovat.

Zdroj: https://www.webmd.com/pain-management/knee-pain/picture-of-the-knee

Nejčastější projevy.

Poměrně typické jsou bolesti pod čéškou v místě úponu m.quadriceps femoris. Bolesti se objevují při skocích, dřepu, chůzi do schodů a podobně. Mohlo by se jednat o tzv. skokanské koleno. Což je zvýšení tahu za šlachu a následná zánětlivá reakce, která dráždí tuto oblast.

Nespecifická bolest kolene jakoby „někde uvnitř„,  se projevuje například u dřepu nebo výpadu, může poukazovat na chondropatii/chondromalacii čéšky. Jedná se o snížení chrupavky pod čéškou. Při ohybu kolene je tato chrupavka stlačena a to bolí.

Dále se velmi často setkávám s bolestmi v oblasti horní a boční části čéšky.  Objevuje se zde i palpační citlivost podél jejího horního okraje. To často značí pro zkrácení některé z částí m.quadriceps femoris.

Málo, ale přece se setkávám i s bolestmi na zevní straně kolene. Tato část souvisí s m.tensor fascie latae. Někdy dokonce můžeme při pohybu cítit lupání na zevní straně kolene. Součástí může být blokáda hlavičky fibuly. Objevuje se jako následek přetížení a nevhodné techniky zvláště u běžců.

Pocit lupání a přeskakování v kolenu může mít mnoho příčin. Jestliže to nebolí není čeho obávat. Pokud při přeskočení zabolí, je potřeba to řešit. Jedna teorie mluví o svalové dysbalanci v oblasti kolene, která způsobuje nedokonalé přilehnutí ploch. Druhá zase, že lupnutí způsobuje přeskočení šlachy přes kostěný výběžek. A třetí mluví o praskání bublinek v synoviální tekutině.

Co s tím?

Pokud se jedná o bolest vzniklou náhle,  bez úrazu, neomezuje při chůzi a nebudí v noci, můžeme začít s kompenzací. V prvním kroku bychom se měli zamyslet, proč bolest vznikla. Je to nevhodná technika? Přetížení? Zkrácení? V druhém kroku propalpujeme okolí čéšky. Pokud najdeme bolavé místo, tak jej můžeme promasírovat více. Dále zařadíme protahovací cviky na přední stranu stehna. Rolování přední a zadní strany. Důležitá je i stabilizace. A to jak kolene, tak i kotníku a kyčle. Na to slouží různá cvičení, například hip thrust. Důležitá je také korekce stoje a zatížení chodidel při stoji. V akutním stadiu můžeme koleno chladit. Dočasným řešením může být i kineziotape. Naopak subpatelární pásky příčinu neřeší, ale dokáží kolenu odlehčit. Tyto a podobné potíže řešíme na lekcích mobility každou středu od 19:30 do 20:30 v crossfit Destiny (boby centrum).

Závěrem

Bolesti kolene jsou nepříjemné. Bolest je informace, musíme se naučit jí porozumět. Často je to jen jediná možnost komunikace těla s námi a snaží se nám tímto něco sdělit. Pohyb je do jisté míry automatický, ale pohybové stereotypy si fixujeme stále. Myslete proto na techniku cvičení. Množství nazvedaných kil neurčuje míru vašeho zdraví. A také tyto funkční změny se mohou změnit na strukturální a s těmi už toho moc nenaděláme.

PS: Pokud bolesti přetrvávají dlouhou dobu, budí v noci, koleno je oteklé a červené, vyhledejte lékařskou pomoc. 

Problematika bolestí kolene je samozřejmě o dost složitější, ale vždy pro sebe můžeme něco udělat.

Zdravým kolenům zdar!

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.