Vliv fitness na zdraví ženy – PART I

V následujícím článku jsem Vám sepsala první část prezentace, kterou jsem přednášela na konferenci moderní fitness výživa pro Fitness Institut v Brně 17.11.2018. Je mi jasné, že všichni nemohli být přítomni a tak jsem byla požádána o zveřejnění. A hlavně doufám, že informace z prezentace mohou být užitečné někomu, kdo se s problémem ztráty menstruace nebo dalšími problémy nedostatečného příjmu potýká.

Ideál ženské postavy

Ideál ženské postavy se neustále vyvíjí a jen v poslední době můžeme vidět neustálý tlak na fit a sexy tělo.

Jestli je tato cesta správná je těžké posoudit. Samozřejmě existuje i zdravá cesta, ale častěji se setkávám s extrémy a potížemi, které kalorická restrikce a nadmíra cvičení vyvolává.

Prvotní příčinou tlaku na ženu a její váhu nebo vzhled může být například velká orientace na výkon, tlak trenéra nebo například klubu. Nejvíce jsou ohroženy sporty esteticko-koordinační (gymnastika, tanec), sporty s váhovými kategoriemi a sporty s požadavkem na štíhlost a lehkost jako je například atletika. Také instituce a sporty, kde je důležitý vzhled kam patří soutěže fitness, bikini a podobně. Svět sociálních médií nám také přináší vzory a dokonalá těla, která jsou ve valné většině dílem plastické chirurgie nebo alespoň hry světla a stínů.

V takových případech, kdy snížíme kalorický příjem a přidáme cvičení riskujeme vznik atletické triády.

Atletická triáda 

  1. nízká energetická dostupnost
  2. poruchy menstruačního cyklu
  3. snížení kostní denzity

Tyto tři složky tvoří právě atletickou triádu, která má celkový vliv na zdraví ženy. V konečném důsledky ovlivňuje všechny důležité systémy v lidském těle. Jednou z věcí je ztráta menstruačního cyklu, anovulace a funkční sterilita (neplodnost), dále snížení kvality vlasů, nehtů, snížení imunitního systému, snížení kostní denzity a vyšší riziko vzniku stresových zlomenin, hormonální nerovnováha může mít vliv i na zdraví srdce a rozvoj dalších kardiovaskulárních onemocnění. Prostě jakmile jedna část těla nefunguje jak má, tak se rozhází celý systém.

Energetická dostupnost 

= je energie, která tělu zbývá pro funkce jako je obnova tkání, budování kostní denzity, udržení menstruačního cyklu, imunitní procesy…

Nízká energetická dostupnost je tedy nedostatek této energie a může vzniknout:

  • bez PPP – redukce kalorického přijmu (eliminace specifických skupin potravin, hladovění, diuretika, laxativa, nadměrný energetický výdej)
  • s PPP – anorexia nervosa, bulimia nervosa, záchvatovité přejídání

Poruchy menstruačního cyklu 

V případě atletické triády se nejčastěji jedná o sekundární amenoreu, což je ztráta menstruace na více jak 3M. To znamená, že žena již v minulosti menstruaci měla. Jedná se tedy o hypotalamo-hypofyzární poruchu způsobenou hormonální nerovnováhou. Dále se také může jednat o oligomenoreu, kdy je cyklus delší než 35 dnů a i tady bychom měli zpozornět.

To, že nemáš menstruaci neznamená, že jsi ve formě…

To, že užíváš hormonální antikoncepci a máš tedy pravidelně menstruaci neznamená, že nemůže být problém. Často je to jen maskování problému a dívka/žena se tak udržuje ve falešném pocitu bezpečí. Hrozba snížené kostní denzity a dalších komplikací tu stále je!

Snížení kostní denzity

Kostní denzita udává kostní hustotu tedy pevnost a sílu kostí. V adolescenci a mladé dospělosti by měla být tato hodnota na své nejvyšší hranici!

Určujeme dvě hodnoty: T-scóre a Z-scóre

Tato čísla nám udávají odchylku našeho měření od normální hustoty a porovnává náš výsledek s průměrnými hodnotami osob stejného věku a pohlaví.

Osteoporóza je stav, kdy dochází k řídnutí kostí, zvyšuje se riziko vzniku zlomenin včetně fraktur obratlů, které patří mezi ty závažnější. Určitě znáte příběhy babiček, které uklouznou na náledí, zlomí si krček a následně na sekundární potíže zemřou. U starších žen, zvlášť v období menopauzy je přirozené, že hladina estrogenů klesá a kostní denzita se snižuje. To je normální pro ženy ve věku okolo 50 roku, ne pro mladé dívky a ženy v mladé dospělosti!!

Myslíš, že se tě atletická triáda týká?

Zkus si odpovědět na pár otázek.

  1. Měla jsi už někdy menstruaci?
  2. Jak jsi byla stará když jsi měla první menstruaci?
  3. Kdy byla tvoje poslední menstruace?
  4. Kolik period jsi měla za posledních 12 měsíců?
  5. Užíváš nějaké ženské hormony? Estrogen, progesteron, hormonální a antikoncepci?
  6. Máš obavy o svou váhu?
  7. Doporučoval ti někdy někdo, aby jsi nabrala nebo ubrala na váze?
  8. Jsi v současné době na nějaké speciální dietě? Vyhýbáš se nějakým typům jídla nebo určité skupině potravin?
  9. Měla jsi někdy nějakou poruchu příjmu potravy?
  10. Měla jsi někdy stresovou zlomeninu?
  11. Řekl ti někdy někdo něco o kostní denzitě, osteopenii nebo osteoporóze?

Zkus se nad svými odpovědmi zamyslet. Je vše v pořádku? Je možné, že cvičíš až příliš? Nepřijímáš dostatek energie? Strachuješ se neustále, že přibereš a ztratíš nad sebou kontrolu? Trápí tě absence menstruace, která předtím už byla?

Není nic co by se nedalo vyřešit. Někdy stačí upravit pár věcí, někdy je potřeba většího zásahu. V některých zdrojích se uvádí, že je možné přidat i speciální cvičení. Problematika je o něco složitější než vypadá, ale vše si spolu projdeme.

V dalším díle si ukážeme jak zjistit svou energetickou dostupnost a jak s ní dále pracovat. Chystám pro Vás také sekci s dalšími informacemi a právě výše zmíněná cvičení.

Krásný den a vzhůru #zalepsimja

K*

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.