Česky/English

Mužské pánevní dno

Tak jako ženy i muži mají pánevní dno. Některé funkce mají společné, ale některé odlišné. Muži narozdíl od žen disponují penisem a prostatou. Ženy mají zase pochvu. Ženské pánevní dno musí odolávat větším silám a to hlavně během těhotenství a následném porodu. Co vše může muže potkat a jak mohou tyto potíže řešit?

Na obrázku výše vidíte hlavní rozdíly mezi mužským a ženským pánevním dnem. Na první pohled velké rozdíly, ale na ten druhý si můžete všimnout, že svaly, které pánevní dno tvoří jsou v podstatě stejné. Dnes se budeme věnovat pouze mužům. Ženskému pánevnímu dnu se věnuje velké množství příspěvků a co se mi v ordinaci začali objevovat i muži, rozhodla jsem se na toto téma více poukázat.

U mužů se můžeme setkat s problémy typu:
👉 bolesti v oblasti pánve, podbřišku, kostrče nebo spodních zad
👉 problémy s močením (nutkání, bolest nebo nadměrná častost)
👉 bolestivá erekce nebo ejakulace
👉 bolest v oblasti sedla (varlata, oblast hráze…)
👉 pálení v oblasti stehen
👉 stočení penisu na stranu (při erekci nebo močení)
👉 potíže s vyprázdněním (zácpa, bolesti)
👉 špatné výsledky spermiogramu (defektní a pomalé spermie)

Co problémy může způsobit a kdy mohou nastat?
☝️ po operacích v oblasti malé pánve (prostata…)
☝️ traumata a úrazy
☝️ nadměrná zátěž
☝️ sedavý způsob života
☝️ útlak struktur v oblasti kostrče (cyklistika, pády na zadek…)
☝️ těsné a neprodyšné oblečení

Otázkou často je jestli jde o oslabení nebo hypertonus. Podobně jako u žen, jde často o kombinaci. Pánevní dno je součástí komplexu našeho těla a věnovat se pouze jemu by nám nepřineslo dlouhodobou úlevu. Měli bychom se proto věnovat i například chodidlu, rozložení váhy a celkově práci pánve. Jak můžeme vidět na obrázku na stydké kosti se z jedné strany potkávají svaly z oblasti břišní stěny a z druhé svaly dolní končetiny (skupina adduktorů). Další svaly jsou například m.iliopsoas, m.quadratus lumborum, mezižeberní prostory a další tkáně.

Proč ne cvičení podle kegela?
Při zadání hesel jako pánevní dno mužů, bolesti pánve u mužů vám vyskočí možnosti jako kegelovy cviky, kdy stahujete svaly pánevního dna. Svaly pánevního nepracují jen koncentricky, což je efekt stažení. Ale také excentricky, což je brzdivá fáze a držení orgánů pánve. I když muži prakticky netrpí na prolaps (pokles orgánů), tak není vhodné pracovat pouze na vědomém stahování nebo přerušování močení. Koncentrické stahování podněcuje ještě větší stahování svalů pánevního dna, takže si můžete ještě více přitížit. Cílem je tedy normotonus, a proto je vhodné také pracovat s mechanikou dechu a dechovým stereotypem.

PS: Kegelovy cviky nejsou doporučovaným cvičením ani u žen i když se na internetu můžete setkat se spoustou reklam. Tyto cviky vycházejí z historického chápání funkce pánevního dna…

Hluboké vrstvy pánevního dna
Podobně jako u žen rozeznáváme i u mužů několik vrstev svalů pánevního dna. Ty povrchové pomáhají vyprázdnit poslední kapky z močové trubice a další svaly se podílí na udržování krve v topořivých tělesech. Hlubší vrstva tvoří zevní svěrač močové trubice umožňuje tedy zadržet nebo přerušit močení. Tyto vrstvy funkčně souvisí s břišní fascií a fascií zevního šikmého břišního svalu. Nejhlubší vrstva spojuje kostrč a stydkou kost, napojuje se i na m.transversus abdominis (příčný břišní sval) a vnitřní šikmý břišní sval. Svaly z této vrstvy napomáhají pohybu varlat při regulaci tělesné teploty a zajišťuje kontinenci. Hluboké vrstvy jsou ty se kterými chceme pracovat. Cíleně proto pracujeme spíše s „liftem“ svalů pánevního dna než s pouhým stahováním povrchových vrstev.

Jak mohou potíže vznikat nebo jak se mohou odhalit?
Od lékaře často muž s bolestmi odchází s nejasnou diagnózou a nebo léky od bolesti. Běžná je také situace, když se pár snaží o miminko a stále se nedaří. Ženy tohle berou na sebe a začínají situaci řešit, ale na tohle jsou dva. A právě i tohle je situace, kdy se projeví problémy muže. Může jít o málo pohyblivé nebo defektní spermie, bolestivou a nedostatečnou erekci nebo dokonce bolestivou ejakulaci.

Co na to fyzio?
V rámci fyzioterapie nacházíme různé nálezy (asymetrie/torze pánve, nestabilita, citlivost měkkých tkání v oblasti pánve, blokády a další dysfunkce). Zapomínat nesmíme ani na jizvy v oblasti břicha, zad nebo dolních končetin. Fasciální tahy se mohou promítat právě do oblasti pánve. Vezměme si takový sed ve kterém trávíme třeba 12 hodin denně (práce, cesta autem, sezení u televize…) dochází k útisku a dokonce i přehřátí pánevní oblasti. Spermie potřebují o cca 1-2 stupně méně než je teplota těla, a proto jsou uloženy ve varlatech v šourku v podstatě mimo tělo.

Jak cvičit?
Častou otázkou je, jestli jsou cviky stejné jako u žen. V zásadě ano. Pracujeme s držením těla, dechem, pohybem a stabilitou pánve. Nesmíme zapomínat na měkké tkáně a to i v oblasti penisu, hráze, symfýzy (stydké kosti) nebo kostrče. Při potížích s vyprazdňováním je vhodné upravit pozici v jaké k defekaci dochází.

Vždy je potřeba postupovat individuálně dle nálezu!

Režimová opatření
Abychom se vyhnuli těmto potížím je fajn pracovat i na prevenci. V prvé řadě se udržujte v pohybu, to znamená omezte sed na nezbytně dlouhou dobu. Provádějte pravidelně kontrolu varlat, protože nádorové onemocnění tohoto typu se vyskytuje nejčastěji mezi 15.-40. věku (inspiraci najdete třeba na loono zde). Prostatu si jen tak nevyšetříte, ale pokud se objeví bolest při močení nebo dokonce krev moči, vyhledejte lékaře (i když rakovina prostaty se objevuje nejčastěji kolem 60.-70. roku).

Pohybový aparát je propojen snad se všemi dalšími orgánovými soustavami a tak zařaďte pohyb do vašeho života. Nemusí se nutně jednat o vrcholové výkony, ale spíše o cvičení, které rozvíjí a prospívá vašemu tělu. Neméně důležitá je také výživa, která ovlivňuje kvalitu spermií. Proto dbejte na kvalitu a rozmanitost stravy.

Příklady cviků například:
1. dech – uvolnění pánve

Toto cvičení je jedním ze základních pohybů pánve, umožňuje nám vnímat jemné pohyby
2. přenos váhy na chodidlech – „horse riding“

Přenášení váhy z nohy na nohu se stabilní osou dolní končetiny. Pracujeme s rozložením váhy na chodidlech. Cvičení je pomalé a jemné.


3. medvěd

Výhodná pozice pro pánevní dno, protože je pánev výše než hlava. Pracujeme na více částech těla a je potřeba pozici dobře zvládnout.

4. vysoký klek na jedné noze

Aktivní pozice se zaměřením na aktivaci a práci dolních končetin. Diferencovaná práce dolních končetin a excentrická kontrakce hýžďových svalů umožňují práci s tahy a silami v oblasti pánve.

5. lift svalů pánevního dna a uvolnění svalů hýždí

Toto cvičení je nutné provádět po individuální instrukci.

7. šikmý sed

Cvičení je vždy „uvařeno“ individuálně, proto prosím berte tyto příklady pouze jako příklady a spíše jako inspiraci. Při cvičení respektujeme aktuální a anatomické možnosti klienta.

Zdroje:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3202001/
https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/rg.2019190064
https://www.solen.cz/pdfs/uro/2007/04/02.pdf

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.