Ztráta menstruačního cyklu – možné příčiny, co s tím?

V dnešním článku se zaměříme na problematiku ztráty menstruačního cyklu. Za situace, že se cyklus už někdy v minulosti objevil a po nějaké době se vytratil. Povíme si, co může tuto ztrátu způsobit a jak se s tím vypořádat.

Řízení cyklu

Cyklus je řízen hormonálně. A proto je jeho přítomnost přímo vázána na jejich hladinu. Jedná se hlavně o ženské pohlavní hormony estrogen, progesteron, folikulo-stimulační hormon (FSH) a luteinizační hormon (LH). A také hormony štítné žlázy případně další poruchy hypotalamu.  Množství hormonů kolujících v těle je ovlivňováno vyššími centry mozku, ale také procentem tělesného tuku, adaptací na sport, stresem, energetickou dostupností  a případně dietními postupy.

Procento tělesného tuku (BF %)

Určité procento tělesného tuku je nutné pro nástup první menstruace. Jedná se přibližně o 17%. U sportujících žen se setkáme i s nižším množstvím a normálně menstruují. Studie nejsou v číslech dále jednotné. Jsou atletky, které mají cyklus při 8% a ženy, které cyklus ztratí při 20%. Je to tedy velmi individuální a roli hrají ještě další faktory.

Stres

Stres ve velkém množství a pravidelně se opakující není to co bychom potřebovali. I když jistá dávka stresu je nutná pro adaptační procesy. Stres na nás může působit ve formě stresu při nadměrném výkonu, dietní/energetický stres a psychologický stres. Většinou se jedná o jejich kombinaci.

Cvičení a dietní stres

Potíže se nejčastěji týkají štíhlých a tvrdě makajících žen. Pravidelné a nadměrně intenzivní cvičení hraje ve ztrátě menstruačního cyklu velkou roli, zvlášť pokud jsou ve hře i další rizikové faktory. Nezapomínejme na odpočinek a obnovu sil.

Energetická dostupnost

Jedná se o energii, kterou tělo potřebuje pro pokrytí důležitých procesů v těle. Jako je srdeční práce, mozkové funkce, cirkulace krve, růst kostí, nehtů, vlasů a funkce reproduktivního systému. Tyto procesy nejsou pro tělo stejně důležité a tak některým ubere příděl energie na úkor jiným. Funkce reprodukčního systému není pro organismus životně důležitá a tak dochází nejčastěji ke ztrátě menstruačního cyklu.

Výpočet: EA= (Kalorický příjem – výdej energie při cvičení)/ čistá hmotnost těla (LBM)

LBM získáme tak, že odečteme množství tukové tkáně od celkové hmotnosti.

Výsledné hodnoty:

  • nejnižší práh je okolo 24 kcal/kg
  • ideál se pohybuje okolo 30 kcal/kg

Dietní postupy

Vyšší riziko ztráty menstruačního cyklu bylo zjištěno u diet, kde příjem tuku byl pod 16% tedy cca 29g. A také diet kde byl nižší příjem tuku a vyšší příjem vlákniny. Dochází ke snížení progesteronu i estrogenu. Diety typické pro nižší příjem tuku a vyšší příjem vlákniny je například vegetariánská strava, veganská nebo také tzv. středozemní strava. Nízký kalorický příjem nebo také ketogenní dieta mohou způsobovat podobné potíže.

Závěr?

Návrat menstruace není chvilková záležitost. Můžeme upravit všechny tyto body a efekt se nemusí dostavit. Někdy stačí čas, někdy psychická pohoda. V základu je nutné snížit energetický výdej a zvýšit energetický příjem. Prostě začít u toho základního.

Zdraví máme jen jedno. A reprodukční systém ženy je pro budoucnost ženství velmi důležitý. Udržujte si rozumné procento tělesného tuku a nežeňte se na ideály, které se zdravím vůbec nesouvisí. Hlavní je cítit se ve svém těle dobře. Takže jezte a cvičte s rozumem:)

Krásný večer!

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů